عالم

صوت و ارجاعات و تدریس دروس اساتید بزرگ

عالم

صوت و ارجاعات و تدریس دروس اساتید بزرگ

انقطاع إلى الله و آداب مهمانی رمضان

پنجشنبه, ۶ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۳:۲۳ ب.ظ

المرسلات

#انقطاع_إلى_الله / #آداب_مهمانی رمضان

:امام خمینی (ره)

در این ماه شعبان با «#مناجات_شعبانیه» که از اول تا آخر این ماه دستور خواندن آن وارد شده- خداى تبارک و تعالى را هیچ مناجات کردید؟
از مضامین عالى و آموزنده آن در ایمان و معرفت بیشتر نسبت به مقام ربوبیت استفاده نمودید؟
درباره این دعا وارد شده که این مناجات حضرت امیر، علیه السلام، و فرزندان آن حضرت است؛ و همه ائمه طاهرین، علیهم السلام، با آن خدا را مىخواندهاند. و کمتر دعا و مناجاتى دیده شده که درباره آن تعبیر شده باشد که همه ائمه (ع) آن را مىخواندهاند و با آن خدا را مناجات مىکردهاند.
:ین مناجات در حقیقت مقدمهاى جهت تنبه و آمادگى انسان براى پذیرش وظایف ماه مبارک رمضان مىباشد؛ و شاید براى این باشد که به انسان آگاه ملتفت انگیزه روزه و ثمره پر ارج آن را تذکر دهد.
lائمه طاهرین، علیهم السلام، بسیارى از مسائل را با #لسان_ادعیه بیان فرمودهاند.
 لسان ادعیه با لسانهاى دیگرى که آن بزرگواران داشتند و احکام را بیان مىفرمودند خیلى فرق دارد. اکثرا #مسائل_روحانى، مسائل ماوراء طبیعت، مسائل دقیق الهى و آنچه را مربوط به معرفة اللّه است، با لسان ادعیه بیان فرمودهاند.
 ولى ما ادعیه را تا آخر مىخوانیم و متأسفانه به این معانى توجه نداریم، و اصولا نمىفهمیم چه مىخواهند بفرمایند.
در این مناجات مىخوانیم: «#الهى_هب_لی_کمال_الانقطاع_إلیک؛ و انر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها إلیک، حتّى تخرق ابصار القلوب حجب النور، فتصل إلى معدن العظمة و تصیر ارواحنا معلّقة بعزّ قدسک.»
این جمله «#الهى_هب_لی_کمال_الانقطاع_إلیک» شاید بیانگر این معنا باشد که مردان آگاه الهى باید پیش از فرارسیدن ماه مبارک رمضان خود را براى صومى که در حقیقت انقطاع و اجتناب از لذات دنیاست (و این اجتناب به طور کامل همان #انقطاع_إلى_الله مىباشد.) آماده و مهیا کنند.
:کمال انقطاع به این سادگى حاصل نمىشود. احتیاج فوق العاده به تمرین، زحمت، ریاضت، استقامت و ممارست، دارد تا بتواند با تمام قوا از ما سوى اللّه منقطع گردد و به غیر خداوند توجهى نداشته باشد.
::تمام صفات وارسته انسانى در انقطاع کامل إلى اللّه نهفته است. و اگر کسى بدان دست یافت، به سعادت بزرگى نایل شده است. لیکن با کوچکترین توجه به دنیا محال است #انقطاع_إلى_الله تحقق یابد.
کسى که بخواهد روزه ماه مبارک رمضان را با آن آدابى که از او خواستهاند انجام دهد، لازم است انقطاع کامل داشته باشد تا بتواند مراسم و #آداب_مهمانى را به جا آورد، و به مقام میزبان تا آنجا که ممکن است عارف گردد

جهاد اکبر، ص 38

@almorsalat
https://t.me/almorsalat
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۰۶
علی دربانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی